torsdag 31 mars 2011

Fisk kokt i sås

Den här fiskrätten lärde jag mig för många år sen ur KF:s kokbok. Själva kokboken har nu fallit sönder i nåt slags lösbladssystem, och när vi flyttade för drygt ett år sen så blev hela kassen med kokböcker kvar i förrådet. Jag använder ju ytterst sällan kokbok, och om jag behöver få ny inspiration så söker jag på nätet. I alla fall är det här en enkel rätt som man gör medan potatisen kokar. Den kan varieras på en massa olika sätt.

Du behöver (4 pers):
3 msk vetemjöl
2 dl vatten (om man vill ha lite festligare kan man byta ut 1 dl vatten mot 1 dl vitt vin)
1 dl grädde
1 fiskbuljongtärning
1 msk smör
1 tsk salt
1 krm mald vitpeppar
1 msk pressad citron eller lime (uteslut detta om du har vitt vin i såsen, det blir alldeles för syrligt)
400-500 g färsk fiskfilé

Smaksättning
Här kan du använda fantasin eller vad du har hemma
Något av följande:
Hackade tomater, hackat kokt ägg, räkor, löjrom, svart kaviar, hackad purjolök, sparris,  färsk eller frusen bladspenat, gröna ärtor o s v......
Örtkrydda, t ex persilja, gräslök, dill,

Gör så här:
Vispa ut vetemjölet i 1 dl vatten i en låg vid panna, typ traktörpanna. Rör i resten av vattnet och grädden. Smula i fiskbuljongtärningen, tillsätt smör och pressad citron. Koka upp på inte allt för stark värme. Vispa hela tiden från botten i pannan så det inte bränner fast. Låt småkoka i några minuter. Vispa hela tiden. Såsen ska vara ganska tjock eftersom fisken avger en del vätska. Lägg i fiskfilén skuren i lämpliga portionsbitar. Låt koka på svag värme i 5-10 min eller tills fiskköttet är vitt och skivar sig. Lägg på lämplig smaksättning och servera med kokt potatis och en god sallad.

Oj vad beigt och trist det här såg ut..........



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar