fredag 1 april 2011

Lasagne med bladspenat, riccotta, squash och champinjoner

Idag blev det verkligen "hittepå". Jag köpte färska lasagneplattor och hade väl nån vag idé om att göra canneloni med spenat och riccotta inuti rullarna, men sen blev det lasagne istället. När jag fyllde år för ett par månader sen fick jag en jättestor bit parmesanost i present, och den har jag delat upp i småbitar och lagt i frysen, så en sån bit tog jag också fram. Lasagnen blev jättegod. T o m maken som är lite allmänt skeptisk mot helvegetarisk mat tyckte det var gott, men föreslog att man skulle kunna ha lite bacon till. Visst kan man ha det, eller en bit lax eller nåt annat, men eftersom det var ganska mycket ost så tyckte jag att den blev matig och god som den var. En grönsallad till är gott.






Du behöver:
1 squash (ca 25-30 cm lång)
6-7 stora champinjoner
2-3 chalottenlökar
1-2 klyftor vitlök
1 stjälk bladselleri
½ påse bladspenat (Icas)
250 g Riccotta
4 dl ostsås, hemgjord eller färdigköpt
2 tomater
1 dl riven parmesan
Salt och peppar
Färska eller torkade lasagneplattor

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skiva squash och champinjoner ganska tunt. Bryn skivorna i olivolja så de får lite färg. Salta och peppra. Lägg dem i en skål så länge. Hacka selleri, chalottenlök och vitlök ganska smått. Fräs i olivolja så det blir lite blankt utan att få färg. Häll i den frysta bladspenaten och ca ½ dl vatten. Låt puttra en stund. Salta och peppra. Rör i riccottan och låt puttra lite till. Riv parmesanosten och skiva tomaterna. Varva ostsås, lasagneplattor, spenatröra och squash/champinjoner. Lägg tomatskivorna upppå och strö över den rivna osten. Grädda i ca 25 minuter. Servera med grönsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar