fredag 8 april 2011

Gryta med fläskkött, äpple och curry

Många drar sig för att laga gryta, för det är ju inte direkt nån snabbmat.  Ändå kräver en god köttgryta minimal arbetsinsats, för när man väl fått allt skuret och lagt i pannan så sköter den sig själv. Fläskkött kräver ca 1½ timmes kokning på svag värme (förutom filén då, den är ju mör i sig själv), och nötkött ca 2½ timme. De bästa grytorna blir av framdelskött, och om köttet är lite marmorerat av fett. Rent magert kött blir lätt lite hårt när man har det i gryta. Om man får tag på kött med ben så blir det extra mustigt om benen får koka med. Då behöver man inte ha i buljongtärning.

Grytan jag gjorde idag är efter ett recept som jag fick av min syster för många år sen, men sen har det förändrats med tiden, så nu kan jag nog kalla det mitt eget.

Du behöver:
400-500 g fläskkött eller grytbitar av fläsk
1 stor lök
1 stort äpple eller 2 små (godast blir det förstås när man får tag på färska svenska äpplen på hösten, annars kan man ta vad man har)
1 msk smör
1-2 tsk curry
Salt och peppar efter smak
1 dl vatten
1 dl grädde
Persilja

Gör så här:
Skär köttet i bitar, inte alltför små. Skär lök och äpple i ungefär lika stora bitar som köttet. Lägg lök och äpple i en skål så länge. Smält smöret i ganska het stekgryta. Bryn curryn i smöret. Lägg sedan i köttet och bryn på alla sidor. Salta och peppra. Häll på vattnet och sänk värmen. Låt köttet puttra på svag värme i ca 1 timme. Lägg sedan i lök och äpple och låt det koka med den sista halvtimmen. Späd med mera vatten om det ser ut att koka torrt. Häll till sist i grädden och låt allt koka upp. Strö på färsk eller torkad persilja. Servera med ris, bulgur eller någon risblandning och en god grönsallad.

Som vanligt får man vrida på huvudet. Vet NÅN hur jag ska få bilderna rättvända? Måste jag verkligen ta in dem i ett redigeringsprogram? De är ju rättvända i redigeringsläge!

2 kommentarer:

  1. När ska du lära dig att vänta tills kameran i mobilen ställer om till landskapsläge då? Du märker det på att ikonen på avtryckarknappen vänder sig rätt och då blir även bilden rätt... :) (litet tips bara)

    SvaraRadera
  2. NUU lärde jag mig det!! TACK!!

    SvaraRadera