tisdag 29 mars 2011

Kaka med kiwi och pumpafrön

Idag blev det favorit i repris när jag hade ett par arbetskamrater som lunchgäster. Solen sken och vi kunde sitta i uterummet och äta. Senare på eftermiddagen snöade det lapphandskar, men det är en annan sak. Det var alltså soppan från igår som värmdes på. Den blev ju ganska kryddig, och då är det gott med något sött tillsammans med kaffet på maten. Det fick bli den kaka jag ofta gör med olika bär eller frukter på; svarta eller röda vinbär, blåbär eller äpple. Idag provade jag att lägga på kiwi eftersom jag råkat köpa hem alldeles för mycket såna. Pumpafröna gav en god knaprighet. Detta hade jag aldrig testat förut men det blev alldeles utmärkt. Med Icas sprutgrädde blev det värsta bakelsen.



Du behöver:
2 dl vetemjöl
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver
2 ägg
50 g (eller ½ dl) smält smör
4 små eller 3 stora kiwi
½ dl pumpafrön

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser. Smält smöret eller använd flytande smör. Spänn fast ett plåtpapper över bottnen i en rund form med löstagbar kant. Pensla kanten med smält smör. Rör ner äggen och det smälta smöret i de torra ingredienserna till en jämn och fast smet, mer som en deg. Smeta ut smeten i formen till en rund platta. Skala och skär kiwiarna i bitar. Lägg dem uppepå degsmeten. Strö på pumpafröna. Grädda i 30-35 min tills kakan har fin färg. Låt svalna och sikta över lite florsocker innan du serverar med lite grädde eller glass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar