lördag 26 mars 2011

Välkommen

Idag satt vi i uterummet och åt lite soppa, mest för att sen få frossa i våfflor med glass, grädde, sylt, fruktsallad och kolasås. Det var jag och en systerdotter "by blood" och en annan ung dam som är dotter till min extrasyster. Så på nåt sätt är jag alltså moster till båda. Soppan föll damerna på läppen, och de tyckte att jag skulle börja matblogga med lite recept och allmänna matlagningstips. Nu lagar jag ju ytterst sällan mat efter recept, utan det blir mest lite "hittepå" utifrån inspiration och vad som råkar finnas i kylskåpet, men ok - jag provar väl att blogga det jag lagar så får vi se hur det går.

Dagens middag blev rotsaksgratäng med lammrostbiff. Köttet hittade vi på COOP i Birsta. Det såg ut som en liten lagom köttbit för två personer, men visade sig vara fyra små biffar som jag bara brynte på båda sidorna, kryddade med salt och grovmalen svartpeppar, samt hällde på ca 1 dl vatten, pressade två vitlöksklyftor i skyn och kryddade med timjan. Sen la jag på ett lock och stängde av plattan. Då blev köttet lagom (för oss), rödrosa i mitten. Om man är lite rädd för rött kött kan man ha värmen på en liten stund till innan man stänger av. Innan vi skulle äta skar jag upp köttet i lite lagom tjocka bitar och hällde över skyn.

Själva rotsaksgratängen kommer i nästa inlägg.

3 kommentarer:

  1. Underbart! Nu kan man kika in hör och bara göra som det står... När jag bara "hittar på" brukar det bli fasansfulla resultat.

    SvaraRadera
  2. Japp, Jenny!! Det är din yngsta mosters mat!

    SvaraRadera