söndag 27 mars 2011

Köttfärs- och selleripaj

Vi har haft en lugn och skön söndag. Jag har läst och maken har pysslat ihop en IKEA-hylla och en pall som vi köpte till uterummet igår. Efter den där lunchen med potatisplättarna som var ganska mättande hamnade vi framför en film, "The Reader". Riktigt bra, men ganska långsam..... Sen tog maken en premiärcykeltur ner till Domkyrkan på kvällskonsert och jag började fundera på vad vi skulle äta till middag. Jag hade tagit fram köttfärs från den glada kossan, och när jag rotade i kylen hittade jag lite halvvissen selleri, en morot, ett par chalottenlökar och en bit parmesan. Helt vanlig spagetti med köttfärssås är ju alltid gott, men det åt vi i fredags, så det fick bli köttfärspaj istället.




För många år sen fick jag ett recept på paj/pirogdeg av min syster, som i sin tur fått det av sin kompis i Östervåla. Det blir en seg och stark deg som är lätt att kavla men ändå väldigt frasig och god när den är gräddad.

Pajdeg
4 dl vetemjöl
150 g smör
1 krm ättika eller 2 krm ättiksprit
½ dl iskallt vatten
1 ägg

Gör så här:
Lägg alla ingredienserna i matberedare eller hacka ihop dem med kniv på bakbordet. Låt degen vila i rumstemperatur i 15 min. Sätt ugnen på 225 grader.

Köttfärsröra
500 g köttfärs
Rapsolja till stekning
4-5 stjälkar bladselleri
2 stora chalottenlökar
1 morot
2 vitlöksklyftor
3 msk tomatpuré
½ dl vatten
½ dl rödvin
1 dl creme fraiche
½ msk paprikapulver
2 tsk Franska örter
Lite Cayennepeppar
1½ tsk salt
Svartpeppar efter smak

1 dl riven parmesan eller annan smakrik ost
Uppvispat ägg

Gör så här:

Skär selleri i skivor. Hacka löken. Riv moroten. Krossa/hacka vitlöken. Fräs köttfärsen i lite rapsolja i en gryta. När köttfärsen är brynt, blanda i och fräs de hackade grönsakerna. Tillsätt tomatpuré, vatten, rödvin och creme fraiche. Salta och peppra och krydda. Låt röran koka ihop i ca 10 min.

Kavla ut två tredjedelar till en rund platta, lite större än den pajform du ska använda. Klä formen med degen. Nagga botten med en gaffel.



Kavla ut den sista degbiten och skär ut strimlor ur den.

Häll i köttfärsröran i pajformen. Lägg den rivna osten uppepå. Lägg degstrimlorna i ett stiligt rutmönster. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i 25-30 minuter. Låt svalna lite. Servera med en god grönsallad.

4 kommentarer:

  1. Jag begriper inte vad jag gör för fel.... Bilderna faller bort när jag publicerar inlägget fast de syns i redigeringsläge.

    SvaraRadera
  2. NU funkade det med bilderna - när jag gjorde det på den andra, lite raskare datorn!

    SvaraRadera