måndag 26 september 2011

Fiskfilé kokt med citron och kryddgrönt

Ytterligare ett recept ur Kooperativa Förbundets provköks kokbok ”Matboken”, utgiven 1983. Då var jag 25 år och väntade Lisa....
 




Lösbladssystem numera...
Jag hade glömt bort den här jättegoda och lättlagade fiskrätten, men kom av nån anledning ihåg den härom dagen och letade fram den gamla kokboken. Busenkelt och jättegott, och jag fick användning av mina omsorgsfullt hackade och infrusna kryddväxter. Idag blev det gräslök, dill och persilja. Dagens fisk var rödspättefileer. Jag hade rivna morötter till idag, men man kan ha sallad eller bara tomater, det är också gott.
Som ni ser har jag ändrat 1 tsk salt till ½ tsk, men när jag lagade rätten idag så tog jag 1 tsk och märkte vid första tuggan att det fanns en anledning till ändringen.... Och då brukar jag ändå vara ganska generös med salt. Det är alltså det högra receptet....


1 kommentar: